geschiedenis

Geschiedenis p.doek mode · lingerie

Al ruim 80 jaar vormt de winkel van p.doek mode · lingerie een imposant onderdeel van het straatbeeld in Bilthoven. Het pand waar vroeger een hotel was gevestigd vormt al jaren het decor van de beste kwaliteiten op modegebied. Met een trouwe klantenkring en een enthousiast team medewerksters biedt p.doek een plezierige winkelomgeving voor de modieuze en kwaliteitsbewuste vrouw.

Het begin

We schrijven het jaar 1938. Overgrootvader Doek, eigenaar van twee winkels, is op weg naar Utrecht als hij langs het hotel in Bilthoven fietst. Het anders zo mooie pand ziet er zwaar gehavend uit. Een flinke uitslaande brand heeft het hotel geheel verwoest. Meneer Doek ziet mogelijkheden om het pand opnieuw te bouwen. Met een vooruitziende blik doet hij een bod, en na een forse opknapbeurt creëert hij een winkelpand met 200 vierkante meter winkelruimte. Hiermee is de textielhandel van Doek in Bilthoven een feit.

In 1946 nemen twee zonen de zaken over. Zij openen in Utrecht meerdere filialen en realiseren een uitbouw in Bilthoven. In 1968 ontstaat er na een ingrijpende verbouwing een nog grotere ruimte aan de Nachtegaallaan. Dit blijkt een succesvolle stap. Vanaf dan breidt de vaste klantenkring zich in snel tempo uit. In hetzelfde jaar doet zoon Paul zijn intrede in de zaak.

Het vervolg

Na jaren van samenwerking volgt er in 1974 een splitsing van de Utrechtse en de Bilthovense tak. Paul Doek en zijn vader blijven in Bilthoven. In hetzelfde jaar wordt Marc, de zoon van Paul geboren. Als peuter weet Marc zich prima te vermaken tussen alle textielwaren in de winkel. Een walhalla voor een kind als het gaat om het spelen van verstoppertje.

De vierde generatie

Als Marc wat ouder wordt werkt hij de vakanties in het magazijn, tot groot genoegen van zijn vader. Intussen verandert in 1984 de winkel van textielwinkel in de breedste zin van het woord naar een prestigieuze winkel in mode en lingerie.

Na zijn studie economie besluit Marc op 25-jarige leeftijd zijn vader fulltime te assisteren in de modezaak. Na vierenhalf jaar neemt Marc op 1 maart 2005 de zaak volledig over, hij is inmiddels de vierde generatie.